Wilki i owce






Autor gry: Philippe de Pallieres
Ilustracje: Francois Bruel
Nazwa oryginalna: La Guerre des Moutons
Polski wydawca: Granna
Gra dla 2-4 osób od 7 lat
Średni czas rozgrywki: 30 minut



Jedynymi rekwizytami w grze "Wilki i owce" są dwustronne tekturowe kwadraty i woreczek. Przed rozpoczęciem gry należy wybrać 9 kwadratów specjalnych, a pozostałe 68 włożyć do woreczka.
Kwadraty specjalne to:
- kwadrat startowy (taki sam po obu stronach)
- 4 znaczniki (również identyczne po obu stronach)
- 4 kwadraty koloru (po jednej stronie znak zapytania, po drugiej pasterz i 4 owce)
Kwadrat startowy
Znacznik
Kwadrat koloru

Na 68 zwykłych kwadratach jest 136 obrazków. W tabelce poniżej podano liczbę obrazków kazdego typu oraz informacje o tym, jakiego typu obrazek może być na drugiej stronie kwadratu.

Obrazek Sztuk
Na odwrocie
18
24
  6
12
  4
12
  4
12
  4
  4
  4
12
  4
  8
  4
  4

Większość obrazków występuje tylko raz. Jedyne wyjątki to:
- wilk (4 identyczne obrazki)
- myśliwy (4 identyczne obrazki)
- 4 owce takiego samego koloru (są po trzy obrazki w każdym z czterech kolorów)
- 4 owce - każda innego koloru (są po 3 obrazki dla każdego z 6 możliwych układów)


W każdym kolorze są:
- 3 obrazki z 4 owcami (w tym jeden na kwadracie specjalnym)
- 5 obrazków z 3 owcami
- 14 obrazków z 2 owcami
- 50 obrazków z 1 owcą


Na 36 obrazkach są fragmenty wsi i jedna, dwie lub trzy owce, na 24 las z jedną, dwiema lub trzema owcami, na 8 las z wilkiem lub myśliwym. Na żadnym obrazku nie ma jednocześnie wsi i lasu.
Grę rozpoczyna się, wykładając na środek stołu kwadrat startowy z obrazkiem przedstawiającym studnię. Następnie gracze po kolei dokładają kwadraty tak, by brzegi dokładanego obrazka pasowały do brzegów obrazków już leżących na stole. Nowo dokładany kwadrat może pasować jednym, dwoma, trzema, a nawet czterema brzegami. Z dopasowaniem jednego brzegu nie ma na ogół problemu. Dopasowanie dwóch lub trzech brzegów jest już znacznie trudniejsze. W tabelce poniżej przedstawiono liczbę obrazków, jakie można dopasować w różnych przypadkach do dwóch lub trzech brzegów.

Opis sytuacji Przykład Liczba możliwości
Dwie owce tego samego koloru
22
Dwie owce różnych kolorów
18
Owca i wieś
9
Owca i las
6
Trzy owce w jednym kolorze
8
Dwie owce w jednym kolorze, inna po lewej
5
Dwie owce w jednym kolorze, inna w środku
1
Dwie owce w jednym kolorze, inna po prawej
4
Dwie owce w jednym kolorze, wieś po lewej
2
Dwie owce w jednym kolorze, wieś w środku
1
Dwie owce w jednym kolorze, wieś po prawej
5
Dwie owce w jednym kolorze, las z boku
2
Dwie owce w jednym kolorze, las po środku
1
Trzy owce różnych kolorów
5
Dwie owce różnych kolorów, wieś po lewej
2
Dwie owce różnych kolorów, wieś w środku
1
Dwie owce różnych kolorów, wieś po prawej
1
Dwie owce różnych kolorów, las w środku
0
Dwie owce różnych kolorów, las z boku
1
Owca obok dwóch części wsi
5
Owca między dwiema częściami wsi
1
Owca obok dwóch części lasu
5
Owca między dwiema częściami lasu
1


Warto zauważyć, że jest sporo układów, do których pasuje tylko 1 lub 2 obrazki. Można to wykorzystać przy zamykaniu własnego pastwiska albo do uniemożliwienia innemu graczowi zamknięcia zagrody.
Zaskakujący może się wydawać fakt, że jest 5 obrazków pasujących do układu "Dwie takie same owce, wieś po prawej" a tylko 2 pasujace do układu "Dwie takie same owce, wieś po lewej". Wynika on z pewnej drobnej asymetrii w układzie obrazków, dotyczącej układów "dwie owce w jednym kolorze, jedna w innym oraz wieś". Jeżeli ustawimy taki obrazek brzegiem z wsią do góry, dwie owce takiego samego koloru będą zawsze po lewej stronie.




Prawie symetryczny układ obrazków z dużymi bezpiecznymi pastwiskami w każdym kolorze.